Aangifte van een adreswijziging bij je stad of gemeente
Als je verhuist, moet je jouw nieuwe adres binnen de 8 werkdagen aangeven bij de dienst Burgerzaken van jouw nieuwe stad of gemeente. Maar ook als je binnen dezelfde gemeente verhuist moet je dit aangeven.
Voorwaarden
Je kan de verhuis pas aangeven als je ook effectief verhuisd bent.
Procedure
Je moet de adreswijziging melden aan de gemeente waar het nieuwe adres gelegen is:
- Je kan de adreswijziging online melden via het digitaal loket van jouw (nieuwe) gemeente.
- Je kan langsgaan bij de dienst Burgerzaken van jouw (nieuwe) gemeente.
Om de adreswijziging voor het hele gezin door te geven, volstaat het dat één van de meerderjarige leden van het gezin de aangifte doet.
Om de adreswijziging te kunnen doorgeven heb je een geldig identiteitsbewijs nodig met jouw rijksregisternummer.
Als een niet-ontvoogde minderjarige de verblijfplaats van zijn ouders voor het eerst verlaat om zijn hoofdverblijf elders te vestigen, moet hij vergezeld zijn door iemand die het ouderlijke gezag uitoefent.
Controle van domicilie en aanpassing identiteitsdocumenten
Na de aangifte controleert een wijkagent of een bevoegde ambtenaar of je werkelijk op het aangegeven adres jouw hoofdverblijfplaats hebt. Na deze controle word je ingeschreven op jouw nieuwe adres en word je uitgenodigd om jouw identiteitskaart op het gemeentehuis te laten aanpassen. Hiervoor hebt je jouw elektronische identiteitskaart met pincode nodig.
Vanaf het moment dat jouw identiteitskaart aangepast is, kan je alle andere instanties van jouw adresverandering op de hoogte brengen.
Inschrijvingsbewijs van voertuigen
De adreswijziging moet niet langer aangebracht worden op het inschrijvingsbewijs van uw voertuig(en). Het kentekenbewijs zal enkel nog het adres vermelden dat geldig was op het moment van uitgifte.
Meebrengen
Jouw elektronische identiteitskaart met pincode.
Gelijkmatig verdeelde huisvesting
Voor een minderjarige die bij elk van de ouders verblijft volgens het principe van de gelijkmatig verdeelde huisvesting moeten bovendien volgende documenten worden meegebracht:
- het wederzijds akkoord van de ouders
- de gerechtelijke beslissing
- de notariële akte.
Contactinfo
Burgerzaken
Markt Houthulst
Markt 13
8650 Houthulst- 051 46 07 38
- burgerzaken@houthulst.be
Openingsuren
- Vandaag open van 08:30 tot 12:00, van 16:00 tot 19:30
- Morgen open van 08:30 tot 12:00