Energieschulden
Kan je de energie- of waterfactuur niet betalen? Dan kan het dat de leverancier de toevoer wil stoppen. Het Sociaal Huis helpt je dit te vermijden.
De lokale adviescommissie
Energie- of waterleveranciers kunnen niet zomaar beslissen om de toevoer van elektriciteit, aardgas of water stop te zetten. Als je jouw energie- of waterfactuur niet kunt betalen, wordt jouw situatie eerst besproken in de lokale adviescommissie (LAC):
- Lokale adviescommissie Fluvius
De lokale adviescommissie voor elektriciteit en aardgas is een vergadering met vertegenwoordigers van het Sociaal Huis en Fluvius. Zij komen vier maal per jaar samen. De doorverwijzing naar de lokale adviescommissie gebeurt door Fluvius. De lokale adviescommissie Fluvius beslist over de:- minimumlevering van elektriciteit;
- heraansluiting van elektriciteit en aardgas;
- afsluiting van de energietoevoer.
- Lokale adviescommissie De Watergroep
De lokale adviescommissie voor water is een vergadering met vertegenwoordigers van het Sociaal Huis en FARYS. Zij komen drie maal per jaar samen. De doorverwijzing naar de lokale adviescommissie gebeurt door De Watergroep. De lokale adviescommissie De Watergroep beslist over de:- afsluiting van watertoevoer;
- heraansluiting van watertoevoer.
Hoe gaat het in zijn werk?
Als de lokale adviescommissie jouw situatie wil bespreken, krijg je een schriftelijke uitnodiging om persoonlijk jouw situatie te komen toelichten. Tijdens een gesprek zoekt de lokale adviescommissie samen met jou naar een oplossing (bv. afbetalingsplan opmaken, afspraak maken om een digitale budgetmeter te plaatsen, doorgeven van de meterstand).
Het Sociaal Huis nodigt jou uit voor deze lokale adviescommissie. De vergadering vindt altijd plaats in het Sociaal Huis (Vijverstraat 30, Houthulst).
Het is belangrijk dat je op deze uitnodiging ingaat om erger te voorkomen.
Wat breng je mee?
Je moet enkel jouw meterstanden van aardgas en elektriciteit (bij Fluvius) of van water (de watergroep) meebrengen.
En nadien?
De beslissing van de lokale adviescommissie is een advies. Dit betekent dat je na de lokale adviescommissie nog drie weken tijd hebt om rechtstreeks met Fluvius of De Watergroep of met de maatschappelijk werker van het Sociaal Huis een oplossing voor te stellen (of je nu op de zitting van de lokale adviescommissie was of niet).
Als je jouw voorwaarden afgesproken in de lokale adviescommissie naleeft, voert de lokale adviescommissie haar advies voorlopig niet uit.
Als je jouw voorwaarden afgesproken in de lokale adviescommissie niet naleeft, kan de lokale adviescommissie haar advies wel uitvoeren (bv. minimumlevering of afsluiting).
Kan het OCMW Houthulst nog op andere manieren helpen?
- Kan je aantonen dat je alle mogelijke stappen hebt gezet om jouw afbetaalplan te respecteren, maar kan je de jaarlijkse afrekening of openstaande facturen echt niet dragen? Neem ook dan contact op. In sommige gevallen kan die jouw facturen ten laste nemen.
- Pas op: dit is geen vrijblijvende hulp! Je gaat dan een contract aan om het hele jaar door een vast bedrag opzij te zetten om jouw energieschulden af te lossen OF je betaalt het bedrag in schijven terug.
Hoe gaat het in zijn werk?
- Ben je al cliënt?
Neem dan contact met jouw maatschappelijk werker.
- Ben je nog geen cliënt?
Contacteer het Sociaal Huis. De maatschappelijk werker van de energiecel voert een sociaal onderzoek uit om te zien of je recht hebt op de tussenkomst.
Contactinfo
Sociaal huis
Sociaal huis
Vijverstraat 30
8650 Houthulst- 051 70 41 64
- sociaalhuis@houthulst.be
Openingsuren
- Vandaag open van 09:00 tot 12:00
- Morgen open van 09:00 tot 12:00